Svima nama je više ili manje poznat pojam organizacijske kulture. Nerijetko ga tvrtke zanemaruju te propuštaju prepoznati koliko je zapravo nužan, osobito danas kada je konkurentnost na tržištu u porastu.
Definiranje kulture
Postoje različite definicije organizacijske kulture, no ona se uvijek odnosi na osiguravanje zabavnog, „zdravog“ i produktivnog radnog okruženja. Kulturu formiraju uvjerenja, iskustava i ponašanja poslodavca i zaposlenika te je kao takva sastavni dio svakog poslovanja. Također, organizacijska kultura utječe na gotovo svaki aspekt tvrtke: od zapošljavanja „idealnih kandidata“ do poboljšanja zadovoljstva zaposlenika.
Zašto je organizacijska kultura tako važan dio poslovanja?
Dotaknut ćemo se nekih prednosti pozitivne organizacijske kulture.
- Odanost zaposlenika – vjerojatnije je da će se i najbolji zaposlenici zadržati ako smatraju da se prema njima postupa ispravno i ako svakodnevno sa zadovoljstvom dolaze na posao.
- Zadovoljstvo poslom – poslodavci koji ulažu u dobrobit svojih zaposlenika bit će nagrađeni sretnim i predanim zaposlenicima. Također, predani zaposlenici su produktivniji, kreativniji i angažiraniji što ima značajan utjecaj i na rast/očuvanje prihoda tvrtke (zadovoljni klijenti, dobro obavljen posao, izostanak čestih bolovanja, odsutnosti itd.).
- Timski rad – pozitivna kultura olakšava socijalnu interakciju, timski rad i otvorenu komunikaciju. Također, zauzvrat, suradnja može dovesti do nevjerojat
nih poslovnih rezultata.
- Radni učinak – pozitivna organizacijska kultura povezana je s višim stopama produktivnosti. Zaposlenici su obično motiviraniji i posvećeniji poslodavcima koji ulažu u njihovu dobrobit i sreću.
- Manje stresa – pozitivna kultura pomoći će značajno smanjiti stres na radnom mjestu što pomaže u poboljšanju zdravlja i uspješnosti zaposlenika.
- Regrutiranje – snažna pozitivna organizacijska kultura jedan je od najboljih načina privlačenja potencijalnih zaposlenika/talenata. Pozitivna kultura daje organizaciji konkurentsku prednost jer ljudi žele raditi za tvrtke s dobrom reputacijom.
- Protok informacija – otvorena komunikacija dovodi do izostanka skrivenih namjera i tajni.
Što poslodavac može napraviti?
- Osigurati dobre voditelje tima i odjela koji će, također, služiti kao primjer zaposlenicima.
- Pitati s vremena na vrijeme zaposlenike za njihove ideje i prijedloge. Možete se pobrinuti da se zaposlenici osjećaju kako se i njihov glas čuje i cijeni.
- Dati konkretnu povratnu informaciju zaposlenicima, razgovarati o temeljnim vrijednostima tvrtke te uputiti zaposlenike na konkretne primjere kako njihova uloga doprinosi uspješnosti tvrtke.
- Stvarati zajedničke ciljeve i planove sa zaposlenicima kako bi se osjećali cijenjenima.
- Osigurati fizičko, mentalno i emocionalno zdravlje svojih zaposlenika kako bi se osjećali dobro. To mogu biti npr. jednom tjedno natjecanja u timskim sportovima, članstvo za teretanu, dostupno svježe voće, povrće ili čajevi u uredu i slično.
- Osigurati pozitivnost, optimističnost i smijeh čak i u najtežim situacijama s kojima se tvrtka susreće. Ako je poslodavac pozitivan, veća je vjerojatnost da će prenijeti tu pozitivu i na svoje zaposlenike.
- Poticati socijalnu povezanost jer su odnosi u tvrtki jedan bitan dio pozitivne kulture. Druženje se može osigurati kroz npr. timske obroke, kratke izlete, organiziranjem book/movie club-a i slično.
- Ostanite transparentni u svim odlukama kako bi izgradili povjerenje svojih zaposlenika.
- Proslavite uspjehe i prepoznajte postignuća bez obzira bila ona velika ili mala.
- Ponudite zaposlenicima fleksibilnost jer time pokazujete razumijevanje za obaveze zaposlenika te potičete ravnotežu njihovog privatnog i poslovnog svijeta.
Zaključak
Oblikovanje pozitivne organizacijske kulture, poslodavca zapravo, ne košta ništa. Ono što je potrebno je vrijeme i strpljenje koje će se svakako isplatiti.
Također, kada se jednom oblikuje, pozitivnu kulturu je potrebno i njegovati kako bi se očuvala te na taj način i povećala talent, raznolikost, sreću, dobrobit i zadovoljstvo zaposlenika. Izgradnja jedinstvene, pozitivne kulture jedan je od najboljih i najjednostavnijih načina kako natjerati svoje zaposlenike da ulože budućnost u vašu tvrtku te se dugoročno i zadrže.
DEKRA usluga
Prema Schainu (2004) organizacijska kultura može biti „čarobni štapić uspjeha“, ali isto tako i „tihi ubojica“ poslodavca koji se ne prilagođava uvjetima u okruženju. Budući da utjecaj organizacijske kulture na poslovnu uspješnost može biti vrlo značajan, utvrđivanje organizacijske kulture izuzetno je koristan postupak u upravljanju organizacijom.
Potaknuti navedenim, DEKRA je kreirala uslugu procjene organizacijske kulture koju možemo ponuditi našim Klijentima.
Klijentima, nakon provedbe istraživanja, nudimo detaljnu analizu i interpretaciju rezultata kroz izvještaj, prezentaciju rezultata klijentu te konzultantske preporuke i savjetovanje koji su nužni s ciljem utjecaja na individualnu/timsku motivaciju i produktivnost.