Organizacijska klima i kultura su pojmovi čija su uloga i važnost u kvalitetnom funkcioniranju bilo kakve organizacije već odavno prepoznati. Klima se odnosi na cjelokupni zaposlenikov doživljaj okoline u kojoj radi, dok kultura predstavlja zajednička vjerovanja, simbole, načine rješavanja problema u poslovanju koji su nastali kao rezultat organizacijskog učenja obrasce razmišljanja i ponašanja zaposlenika koja reflektiraju vrijednosti i ciljeve same organizacije. Ipak, ovi koncepti sve više dobivaju na važnosti i to ponajviše zbog jedinstvene pojave u svijetu rada: pojave milenijalaca.
I tu zapravo ne možemo govoriti o nečem novom. S obzirom da pojam milenijalac najčešće označava osobu rođenu u periodu između 1980. i 2000. godine, lako je izračunati da milenijalci plove tržištem rada već dvadesetak godina. Ono što jest relativno novo su procjene kako će do 2020. milenijalci sačinjavati 50% sveukupne radne snage. S idejom da će ubrzo nakon toga postati i većinom, može se sa sigurnošću reći da prolazi vrijeme kad su se milenijalci morali prilagoditi ustaljenim načinima i uvjetima rada te da je došlo vrijeme kad se načini rada prilagođavaju milenijalcima.
Na svu sreću, ne govorimo o tko-zna-kakvim grandioznim prohtjevima „bezobrazne“ ili „glupave mlađarije“ (najstariji milenijalci već suvereno koračaju prema petom desetljeću života), kako ih neki mediji i starije generacije ponekad vole okarakterizirati. Štoviše, riječ je o vrlo logičnom i uravnoteženom pogledu na život kojim se ova, nikad obrazovanija generacija, vodi prilikom traženja idealnog radnog okruženja. Radi se o promjeni dosadašnje percepcije posla kao nužne aktivnosti i vrlo često „nužnog zla“ kojeg moramo odrađivati kako bismo mogli preživjeti. Milenijska generacija širi tu perspektivu i na posao gleda kao na podjednako važnu sastavnicu života i mjesto gdje će moći ispuniti svoje potencijale i napraviti nešto čime će doprinijeti razvoju cjelokupnog društva. Ukratko, milenijalci ne žele raditi kako bi živjeli, oni žele i raditi i živjeti u isto vrijeme.
Upravo zato se današnji trendovi upravljanja ljudskim potencijalima okreću sve većem omogućavanju zaposlenicima da uspostave poslovno-životnu ravnotežu i tu se vraćamo na važnost organizacijske kulture i klime. Milenijalcima jesu važne plaće, ali su im puno više nego dosadašnjim generacijama važnije vrijednosti i misija organizacije, odnosno prilika za rad u okruženju u kojem će se osjećati kao da zajedno s kolegama i nadređenima rade na istom, višem cilju. Zato je puno važnije prilikom zapošljavanja novog, posebice mladog kadra, naglasak s kompetencija prebaciti na razinu usklađenosti kandidatovih vrijednosti s organizacijskim. Na taj način se pridobivaju angažirani i posvećeni pojedinci, koji će upravo zbog takvog stava jako brzo usvojiti sve potrebne kompetencije.
Osim toga, podržavajuća organizacijska klima usmjerena na razvoj svojih zaposlenika je gotovo neophodna za privlačenje i zadržavanje milenijalaca. Uzevši u obzir da na posao gledaju kao na mjesto gdje se mogu razvijati i rasti, milenijskoj generaciji je važno osigurati kontinuiranu povratnu informaciju i omogućiti raznolike prilike za edukaciju i razvoj. Osim toga, kako bi bolje mogli održavati poslovnu-životnu ravnotežu, važno je zaposlenicima omogućiti široku lepezu raznolikih nagrada za njihov učinak. Tako će netko birati odlazak na plaćenu stručnu konferenciju, netko slobodne dane ili više rada od kuće, netko bonuse, a netko članstvo u teretani, dok će zaposlenici s obitelji radije birati subvencioniranje vrtića za djecu.
I za kraj, važno je naglasiti da govorimo o generacijama koje su odrastale u jeku tehnološke revolucije i već odavno prebacili većinu komunikacije i zadataka na digitalne platforme na kojima se snalaze „kao ribe u vodi“. Zato je nužno ići ukorak s tehnološkim napretkom i što više procesa u organizaciji digitalizirati. Na taj način ih približavate mlađim generacijama, a pritom štedite vrijeme i novac. Također, ne zaboravite da Generacija Z već šalje životopise na adrese vaših HR odjela.
Želite li već sad krenuti u prilagođavanje organizacijske klime svojim zaposlenicima? U duhu spomenute digitalizacije prijavite se na našu DEKRA HR.net stranicu i zatražite već danas uslugu ispitivanja organizacijske klime u vašoj firmi, a naši stručnjaci iz područja upravljanja ljudskim potencijalima će Vam na temelju rezultata ponuditi preporuke za njeno poboljšavanje i prilagođavanje faktorima zadovoljstva i motiviranosti vaših zaposlenika. Ispunjavanje upitnika traje oko pola sata i vaši zaposlenici ga mogu ispuniti bilo kad na svojim pametnim telefonima, a za one tradicionalnije pripremili smo i opciju ispunjavanja upitnika u obliku papir-olovka.
Veselimo se zajedničkom putovanju u budućnost poslovanja!